Rini Biemans laat weten dat hij er is
antenne rotterdam

rini biemans

jfmamjjasond
1610151923283237414550
2711162024293338424651
3812172125303439434752
49131822263135404448
514273649
week 28 | zaterdag 11 juli 2020 04:25 uur | 1 bezoekers

De zeven principes van Creatief Beheer

Eindelijk hebben we volgens mij de basis, waarmee we een goed fundament kunnen leggen voor de verdere ontwikkeling avn de Creatief Beheer aanpak, in de vorm van zeven principes...

Zeven Principes van Creatief Beheer

 

Optimalisering Menselijke Interactie/Publieke Ruimte

Creatief Beheer ziet de stad en haar publieke domein als een intermenselijk relationeel gebeuren. Eerste aangrijpingspunt is dan ook de natuurlijke menselijke interactie, met de intentie deze zodanig te beïnvloeden dat het zelforganiserend en zelfhelend vermogen van onze soort wordt geoptimaliseerd.

 

Intentioneel Onderzoek en Uitvoering

Creatief Beheer start direct met een praktijk uitgaande van een intentie (de wijk vergroenen, leefklimaat verbeteren). Door iets te proberen te realiseren worden gaandeweg vragen en problemen opgelost. Grote voordeel is dat theorie en praktijk niet gescheiden zijn en dat er onorthodoxe oplossingen worden gevonden. Bovendien is er reeds heel veel onderzoek gedaan op allerlei gebied, waarvan de inzichten kunnen worden gebruikt. Sociologie, psychologie en fysiologie zijn voor Creatief Beheer de belangrijkste wetenschappen.

 

Drie-eenheid Beheer, Onderhoud en Inrichting

Beheer en onderhoud, de dagelijkse zorg voor elkaar en omgeving wordt door  Creatief Beheer gezien als manier een wijk te ontwikkelen. Het onderhoud wordt gemaximaliseerd middels een participatief traject. Om daadwerkelijk de verbeterende sfeer is het belangrijk dat ook de inrichting van de buitenruimte naar behoefte kan veranderen, het gaat hier vooral om de inrichting van parken, pleinen en straten. Grote infrastructurele zaken, die de wijk koppelen aan de rest van de stad zijn beter centraal te regelen (gemeente)

 

Media en Open Communicatie

Creatief Beheer ziet media als verlengstuk van het publiek domein. Imago is direct gekoppeld aan beleving. Media (televisie, internet) worden op alle manieren ingezet teneinde iedereen te informeren en positief te inspireren.

 

Cyclisch Investeren

Door eenmalige investeringen uit te smeren en te koppelen met onderhouds- en beheergelden kan een zichzelf ontwikkelend systeem worden gecreëerd dat geleidelijk in waarde stijgt, middels een jaarlijkse investering. Dit is erg belangrijk wil een wijkgemeenschap zich ontwikkelen, er dienen continu activiteiten en verbeteringen plaats te vinden, ook prikkelt het allerlei creatieve oplossingen om met hetzelfde geld meer te doen. Dit geeft plezier, hoop en vertrouwen.

 

Structurele Verankering en Transformatie Praktijk

Creatief Beheer probeert actief zichzelf overbodig te maken. Opzet is om ieder project/traject in 3 tot 5 jaar structureel te verankeren en te laten doorgroeien in de wijk. Hiervoor dient de gevestigde praktijk open te staan voor de voordelen van de aanpak en deze over te nemen. Opzet is dat beheer en onderhoud geld gaat opleveren in plaats van kosten. Een aantrekkelijke buitenruimte heeft ook direct een gunstig effect op de locale economie. Participatie koppelen aan de locale wijkeconomie is een logische stap, hiertoe zijn we nu een systeem aan het ontwikkelen dat we in 2010 gaan testen in onze projecten (de Vogelaarflorijnen).

 

Centrale Standaarden (werkboeken)

Na tien jaar uitproberen zijn er nu een aantal vaste principes en methodieken ontstaan, die meetbaar en evalueerbaar zijn. Het is belangrijk dat alle betrokkenen en participerende partijen kunnen zien wat de targets zijn en hoe deze bereikt worden. Dit alles wordt geformuleerd in de zogenaamde werkboeken per project, jaarlijks kunnen deze worden geëvalueerd en bijgesteld.

 
Array
(
)

*

laat dit veld leeg

Tweets by @rinibiemans